diumenge, 3 de març de 2013

Warren Buffett i la premsa escrita

Tinc el blog moooooolt abandonat però, properament, espero tornar a la normalitat (!).

Estic en la recta final del llibre "Catalunya. Last Call" escrit amb l'amic David Boronat.  Està sent molt molt intens però en uns dies va a impremta i això vol dir que podré fer vida normal, incloent el blog, dormir un mínim de set hores al dia o descansar el cap de setmana.  Per cert, en la nova etapa del blog intentaré escriure, sobretot, d'economia (i sé que això suposarà que tingui menys visites).

Avui ho vull fer de Warren Buffett, el legendari inversor, del que sóc un gran fan (i del que he escrit abans en aquest blog).  Acaba de publicar la seva carta anual als inversors, obligatòria per aquells interessats en finances, inversions o mercats.

Aquest any crec que és especialment rellevant com Warren Buffett explica les seves inversions in diaris locals.  És a dir, mentre arreu del món es parla de la crisi dels mitjans de comunicació i en especial dels diaris, Buffett els compra.  Això és especialment curiós ja que, tot i que és accionista del Washington Post i del Buffalo News des dels anys 70s, fa uns anys va dir que ja no li interessava comprar més diaris.

Ha invertit 344$ milions en 28 diaris durant el 2012. Es concentra en diaris locals:
Newspapers continue to reign supreme, however, in the delivery of local news. If you want to know what’s going on in your town – whether the news is about the mayor or taxes or high school football – there is no substitute for a local newspaper that is doing its job. A reader’s eyes may glaze over after they take in a couple of paragraphs about Canadian tariffs or political developments in Pakistan; a story about the reader himself or his neighbors will be read to the end. Wherever there is a pervasive sense of community, a paper that serves the special informational needs of that community will remain indispensable to a significant portion of its residents.
I la seva aposta és fer cobrar pels continguts digitals, tot i que admet dubtes sobre si funcionarà:
Even a valuable product, however, can self-destruct from a faulty business strategy. And that process has been underway during the past decade at almost all papers of size. Publishers – including Berkshire in Buffalo – have offered their paper free on the Internet while charging meaningful sums for the physical specimen. How could this lead to anything other than a sharp and steady drop in sales of the printed product? Falling circulation, moreover, makes a paper less essential to advertisers. Under these conditions, the “virtuous circle” of the past reverses. 
The Wall Street Journal went to a pay model early. But the main exemplar for local newspapers is the Arkansas Democrat-Gazette, published by Walter Hussman, Jr. Walter also adopted a pay format early, and over the past decade his paper has retained its circulation far better than any other large paper in the country. Despite Walter’s powerful example, it’s only been in the last year or so that other papers, including Berkshire’s, have explored pay arrangements. Whatever works best – and the answer is not yet clear – will be copied widely.
D'aquí un any, en la propera carta anual als accionistes, sabrem si aquesta inversió ha valgut la pena.  Quan s'equivoca, Buffett ho reconeix sense problemes.

Per cert, altres aspectes destacats d'aquesta carta anual és que no ha trobat cap gran inversió el 2012 (buscava un "elefant", té molt cash disponible) i el to patriòtic defensant l'economia americana.  Aquí tens la carta, 100% recomanada.

1 comentari:

Anònim ha dit...

+1 a centrar el blog en economia!

De política independentista esta gairebé tot explicat.