divendres, 29 de juny de 2012

Alemanya fora de l'euro?

Això és el que proposen, des del NYT, Kenneth C. Griffin (Citadel) i Anil K. Kashyap (Universitat de Chicago): "To Save the Euro, Leave It"
A better, bolder and, until now, almost inconceivable solution is for Germany to reintroduce the mark, which would cause the euro to immediately decline in value. Such a devaluation would give troubled economies, especially those of Greece, Italy and Spain, the financial flexibility they need to stabilize themselves.
Trobo especialment interessant com proposen fer-ho:
A German phaseout of the euro could occur gradually, by first issuing government bonds denominated in marks, followed by corporate securities. Germany could establish a transition period before the mark would be used on a daily basis. 
Germany’s industrial base would unquestionably endure hardship in the transition to a stronger currency. In the early years, Germany could use a variety of measures to manage the rate of appreciation of the mark, much as China or Switzerland do today. Over time, the industrial base of Germany would adapt and move forward.
Amb tot, reconec que em fa gràcia això de que considerin aquesta proposta "better, bolder and, until now, almost inconceivable solution". Jo vaig fer (modestament) aquesta hipòtesi des d'aquest blog el maig del 2010: "L'euro, Grècia i Alemanya"
Una hipòtesi, que potser avui és una bestiesa, però temps al temps: fa uns mesos s'especulava que es podria fer fora a Espanya (i a altres PIIGS) de l'euro. Potser acaba passant a l'inrevés: que Alemanya decideixi que el millor és marxar ella, és a dir, tornar al marc.
Quan ho vaig escriure un bon amic em va dir que pensava que el meu blog era més seriós...  Mai he pretés que ho fos.

2 comentaris:

Salvador ha dit...

I qui ha dit que el NYT és seriós?

mai9 ha dit...

em sembla que políticament Alemanya no pot fotre el camp de l'euro.

I jo entenc que a Alemanya l'Euro li ha anat molt bé, i no sé què faria fora de l'Euro, les seves relacions internacionals no podrien ser les mateixes.