diumenge, 12 d’abril de 2009

Mesura anticrisi: legalitzar les drogues i la prostitució

Solucions per augmentar els ingressos de l'estat en moments de gran dèficit públic i de necessitat de recursos com l'actual: legalitzar les drogues i la prostitució, i fer que les activitats derivades d’aquests negocis paguin impostos com tothom (IVA, seguretat social, societats, etc). Fer això implicaria també haver dedicar menys recursos a perseguir delictes relacionats amb les drogues i la prostitució, és a dir, menys despesa pública. Per cert, no és només una qüestió de diners. Anem a pams.

Si vols comprar drogues, pots comprar drogues. Et costarà més o menys en funció del tipus de drogues, del teu entorn social i dels llocs que “freqüentis”, però les podràs aconseguir. Ara, com no són legals, les hauràs de comprar en el “mercat negre”, un mercat no regulat, amb majors costos de transacció, sense seguretat jurídica (ni física) ni garanties sanitàries sobre el producte. La droga t’arribarà a través de mitjans il•lícits, i pel camí s’hauran comès moltes més il•legalitats. Per tant, des d’un punt de vista d’eficiència cal evitar l’existència d’aquest mercat il•legal, que té uns grans costos en termes de delinqüència, violència i marginalitat, entre altres costos socials. No és només un tema ideològic (que també), és un tema econòmic. Becker, Murphy i Grossman demostren com posar impostos a les drogues pot implicar menor producció i majors preus (i per tant menor consum). El funcionament seria com l’impost sobre el tabac, que l’any 2008 va suposar 9.266€ milions d’ingressos a l’estat espanyol (algú sap o pot calcular l’impacte econòmic de legalitzar les drogues a Espanta?). Igualment el Professor Miron (acostuma a tenir una visió llibertària molt interessant) proposa la legalització de les drogues amb les dades de que així el govern americà es podria estalviar $44.000 milions que actualment es gasta en perseguir les drogues i ingressar $33.000 milions en impostos. Dóna altres arguments de pes, com la comparació amb altres mercats il•legals (comparant el mercat de l’alcohol durant la Prohibició amb l’actualitat, o el mercat del joc, amb les diferents implicacions quan aquest es fa de forma il•legal o legal). També cita, i això és rellevant, la responsabilitat i la llibertat individual. No es pot obviar però veus en contra, com la pròpia ONU, que afirma que la legalització de les drogues no soluciona el crim organitzat, tot i que reconeix que les drogues mouen $320.000 milions i costen la mort de 200.000 persones cada any, i que l’estratègia actual de persecució de les drogues no funciona. Amb tot reconec que tinc alguns dubtes, en especial sobre si la legalizatció hauria de ser de totes les drogues o només de les toves (a priori sembla més eficient que sigui de totes per erradicar tot el mercat negre i delinqüència relacionada amb les drogues, però podria tenir uns costos socials alts si es facilita l’accés a segons quines drogues); i de com hauria de ser la regulació per evitar que la legalització no comporti més consum o facilitat d’accés pels menors (legalitzar no hauria de voler dir que es pugui comprar a qualsevol lloc, sinó només en determinats llocs i en determinades condicions).

El tema de la prostitució és més delicat. La prostitució, i en especial la prostitució femenina en entorns alegals i clandestins, té molt d’explotació i de violació dels drets humans. Per això les persones a l’entorn del món de la prostitució (relacionat moltes vegades amb drogues, immigració il•legal i explotació) es beneficiaria de majors grau de regulació que haurien d’implicar major transparència i menors abusos. La no regulació porta a l’explotació i, com s’ha vist darrerament, a la corrupció. La persecució porta a major graus de clandestinitat i, per tant, més marginalitat. I la regulació (i la veritat és que no sé com s’hauria de fer això) hauria de portar, almenys, a evitar tota la marginalitat i explotació que es deriva de la prostitució. En sentit contrari, el congrés espanyol va aprovar fa poc no regular ni abolir la prostitució. Té sentit negar la realitat i fer com si aquest submón no existís? I des del punt de vista econòmic, un estudi estima que amb la legalització de la prostitució el govern recaptaria 2.800€ milions per IVA i 1.124€ milions per la Seguretat Social (tenint en compte que s’hi dediquen unes 400.000 persones a tot Espanya).

Apart de generar ingressos per l’estat (i menys despesa pública), part dels ingressos derivats de les dues activitats es podrien revertir, justament, a evitar-les o atenuar els seus efectes: en el cas de les drogues, a fer més labors d’informació i prevenció entre els joves i a programes de desintoxicació; i en el cas de la prostitució, a programes per facilitar que les persones que s’hi dediquen puguin trobar altres feines i puguin sortir d’aquest món, creant també cases d’acollida.

Per mi no és una qüestió de si s’ha de fer o no, sinó de com s’ha de fer, per així acabar (o acotar) tota la delinqüència que es deriva de les drogues i la prostitució. La raó principal no és una qüestió econòmica, però també. Ah, i si ets dels que penses que les drogues i la prostitució són activitats moralment reprovables que cal penalitzar, una raó de més: castiguem-los, i que paguin impostos.

6 comentaris:

La trappola ha dit...

A partir del 2011 la UE obliga a comptabilitzar la prostitució i el tràfic de drogues al càlcul del PIB.

http://paper.avui.cat/article/economia/159168/pib/incloura/la/prostitucio/partir/lany.html

Això no farà que l'economia vagi millor, però els governants podran maquillar una mica les dades. No m'estranyaria que el govern espanyol s'avancés ja el 2009. Si la prostitució i les drogues compten, de ben segur que l'Estat espanyol tindrà l'economia més emergent del planeta :-)

Manel J. Camps ha dit...

Salva,

Com sempre molt interessant. Jo soc totalment favorable a la legalització de la prostitució.

També a la legalització de les drogues toves. Em sembla que legalitzar les drogues dures és com a legalitzar el crim. Sobre la legalització de les drogues cal tenir en compte de preservar el no consum per part del menors d'edat.

David ha dit...

Efectivament cal legalitzar les drogues denominades "toves" i la prostitució. I l'argument és exactament idèntic al que es va fer servir per legalitzar l'avortament a gairebé tot arreu: ningú ens obliga a consumir drogues o prostitució, però hi ha gent que la consumirà per molta prohibició que hi hagi.

Algun dia algú hauria de fer un estudi sobre el cost econòmic de no legalitzar totes dues activitats. A més del cost d'oportunitat de no disposar d'ingressos fiscals d'aquests apartats, cal sumar-hi el cost de la repressió del seu consum i distribució.

Salva ha dit...

La trappola, Manel i David, gràcies pels vostres comentaris.

La trappola, efectivament, sembla que Europa obligarà a contar l'economia sumergida en el càlcul del PIB. Esperem que el govern de torn no digui en aquell moment que ha pujat molt el PIB!

Manel, 100% d'acord en preservar iels menors d'edat. Respecte si han de ser les drogues toves o totes (i aquí enllaço també amb el David) el cert és que, per ser més efectiu per erradicar tota la delinqüència relacionada amb les drogues, s'haurien de legalitzar totes (no ho tinc clar).

Miquel ha dit...

Aquest és un tema força delicat i sembla ser que una de les solucions més viables passa inevitablement per la legalització. Ara bé, el cost social de legalitzar tan la prostitució com les drogues toves és tal que s'hauran d'aplicar taxacions elevadíssimes per contrarrestar les externalitats negatives, i clar, això pot fer que l'impacte de les mesures per eliminar el mercar negre no resultin tan efectives com voldríem.

Salva ha dit...

Comentaris publicats al Directe.Cat:

14.04.2009 ! 21.39 h
#6 bacus ! BCN
no estic d'acord fer servir la legalització i els impostos per que la gent és drogui o fumi menys, si és un producte legal i venut en part per l'estat no es pot fer propaganda pq la gent en compri més o menys.



Per mi fins que no m'assegurin que només és recaptarà el 16% del iva prefereixo que siguin il.legals pq senzillament faran com el tabac i t'aplicaran un 150% en impostos especials.





llavors el narco explotador passar-hi a ser l'estat com ara passa amb el tabac.



salva això de que el fum no molesti els altres estic d'acord però que es prohibis que es creessin "narco-sales" als treballs a qui molesta per no dir que si en un despatx tot són fumadors o és individual com el d'en rajoy jo ho veig com una persecució als fumador ja que no molestes a ningú.

ja us dic no ho tinc clar per aquest aspecte.



des d'un punt socialdemocrata ja que un drogata és considerat un malalt fins i tot les hauria de pagar la seguretat social igual que fa amb la resta de medicaments.



tornem al de sempre l'estat es té que fotre en les vides de les persones? podrien començar prohibint els macdonals (obesitat) i seguin amb el vi (violència domèstica, accidents de cotxe, etc..)
14.04.2009 ! 21.19 h
#5 Salva
Popota, podria estar a favor dels 80 km/h si estigués demostrat el seu impacte en la reducció de la contaminació, però no és així (els càlculs d'abans de prendre la mesura eren erronis, i els que donen ara no demostren casualitat entre una cosa i l'altra, i obvien altres fectes com la disminució de la circulació per culpa la crisi)
14.04.2009 ! 00.02 h
#4 popota ! República de Gràcia
Gairebé sembles d'IC, Salvador, espero que per exactament els mateixos motius recolzis les limitacions de velocitat a les rodalies de Barcelona, ja que la merda que alliberen els motors de combustió interna supera amb molt la que modestament generem els malèvols fumadors.
13.04.2009 ! 21.23 h
#3 Salva
Popota, respecte el tabac, un matís: que cadascú fumi el que vulgui sempre que no perjudiqui als altres (això serveix per gairebé tot a la vida). Dins d'aquesta lògica, però, estic a favor que no es pugui fumar en bars i restaurants, a menys que hi hagi zona de fumadors i de no-fumadors.
13.04.2009 ! 21.23 h
#2 Salva
Popota, respecte el tabac, un matís: que cadascú fumi el que vulgui sempre que no perjudiqui als altres (això serveix per gairebé tot a la vida). Dins d'aquesta lògica, però, estic a favor que no es pugui fumar en bars i restaurants, a menys que hi hagi zona de fumadors i de no-fumadors.
13.04.2009 ! 20.43 h
#1 popota ! República de Gràcia
Molt d'acord, Salvador. I podem començar a més per desfer tot el repugnantment anti-liberal camí que, seguint les passes dels forassenyats integristes religiosos dels USA i la seva croada contra les drogues, estan fent els de la claca anti-tabac.