dissabte, 28 de març de 2009

CiU o CiUdadanos?

“Això del català està bé, però no és una prioritat, i menys ara”. O dit d’una forma diferent i referit a la nova llei del cinema que vol assegurar que el 50% de les pel•lícules estiguin doblades al català: "Es una iniciativa inoportuna. Hoy las prioridades de Catalunya, y lo dice alguien como yo, no pasan por gastar recursos públicos en esto en lugar de las políticas para hacer frente a la crisis. El tema del cine en catalán no lo arreglaremos sólo por ley y ahora no es la prioridad".

Endevina qui ho ha dit: Albert Rivera? No! Qui? Felip Puig! (Si no t'ho creus llegeix tu mateix l'entrevista que li van fer, on també queda molt clar que CiU no aspira a la independència, sinó a un model confederal – algú li pot explicar que això a Espanya és impossible?). Gràcies, Felip Puig, per ajudar i donar arguments als que defensem un gran pacte CiU-ERC que permeti avançar cap el dret a decidir.

Això de CiU és el que és, ni més ni menys. La Casa Gran obria punts d'esperança, més per la gent que s'hi afegia que pel que defensaven: López Tena, Tremosa, Gabancho... També era interessant el penúltim gran discurs de Mas, on apostava pel dret a decidir. Ara, marxa enrere: el darrer discurs de Mas va sobre la crisi econòmica obviant el dret a decidir (gran contradicció, sense eines d'estat no podem fer front a la crisi), Tremosa fa equilibris per no semblar massa sobiranista... i Felip Puig, sobiranista (?) destacat de CiU, assumeix el discurs que, durant la crisi, hem d'aparcar qüestions nacionals, com normalitzar la llengua. Per mi és la trampa de la Casa Gran, que és pujolisme en estat pur: CiU serà el que cadascú vol que sigui, de forma que tothom se senti còmode i, si tornen a manar, anar fent. I és autogol, assumint el discurs que cal oblidar temes nacionals per concentrar-nos en la gestió (per cert, hi ha algú al Parlament que defensi el contrari?).

Vist el panorama no m'agafa una depressió perquè no tinc temps per anar al psicòleg, però pinten bastos. Fixem-nos en els escenaris que surten de la darrera enquesta d'El Periódico (apart de la interessant dada que dóna un 6% de vot en blanc, símptoma de que molta gent se sent orfe d'un projecte polític):

1) El tripartit podria sumar (només els falta un diputat). I, si tornen a sumar, pactaran segur. Revisem hemeroteques i revisem què deia Esquerra abans de les darreres eleccions: "Fool me once, shame on you; fool me twice shame on me; fool me three times gilipolles" (si m'enganyes una vegada la culpa és teva; si m'enganyes dos la culpa és meva; si m'enganyes tres sóc gilipolles). En tot cas, seria una gran notícia pels que pensen que s'està construint un estat propi des del Govern (i que suposo que prepararien durant la legislatura el referèndum del 2014), i una pèssima notícia pels que pensem que cada vegada som més regió espanyola i menys nació catalana (problemes de gestió apart)

2) Si CiU aconsegueix que el tripartit no sumi, tindria diferents opcions de pacte, incloent un pacte amb el PSC-PSOE (amb reciprocitat a Madrid), amb el PP i amb Esquerra. En aquest context difícilment CiU pactaria amb Esquerra i, si ho fes, difícilment aniria en la direcció d'avançar cap el dret a decidir. És a dir, en el millor dels casos tindríem pacte de les forces d'obediència catalana, però un pacte totalment insuficient. És a dir, més regionalisme. Potser amb un altre accent i valors (que no és poc), però més regionalisme, és a dir, més espoli i assimilació.

Hi ha un tercer escenari, potser, que seria un pacte CiU-ERC per trencar l’status quo, per avançar cap el dret a decidir. Vist el panorama, ho té tot en contra: Esquerra només podria condicionar a CiU per avançar cap el dret a decidir si tingués la clau (!) per decidir la majoria del Govern, però si pot decidir triarà PSC-PSOE, i si no pot decidir, CiU no triarà ERC a menys que sigui amb un pacte de mínims-mínims. Què hem de fer els militants i simpatitzants de CiU i ERC que volem aquest escenari? Com podem evitar que es repeteixi la paradoxa que en les properes eleccions l’opció preferida de CiU i ERC no sigui el PSC-PSOE?

Per mi aquesta ha de ser la gran prioritat del proper any i mig: treballar per a què l’agenda política del 2010 passi per l’exercici del dret a decidir. A dia d’avui les dues opcions més probables són dolentes (i que cadascú triï quina és la pitjor), ja que tot el que no sigui avançar cap a la plena sobirania és continuar amb la progressiva decadència econòmica (espoli fiscal) i desaparició com a nació. La prioritat pel 2010: que el Govern de la Generalitat iniciï el procés cap a l’exercici del dret a decidir.

7 comentaris:

Miquel ha dit...

Citant aquesta frase que últimament és en boca de tothom que diu que "el més semblant a un espanyol de dretes és un espanyol d'esquerres", hem d'intentar evitar pactes de qualsevol tipus amb aquesta gent. El PSC-PSOE és Espanya, i Espanya no ens convé, dos legislatures no és suficient per adonar-se'n?

David ha dit...

Malauradament pinten bastos, però per una altra raó: les generacions de polítics que pugen (com la que representa el Sr. Puig) estan formades íntegrament per persones que només s'han dedicat al politiqueig. I així surten comentaris com els que comentes.

Anònim ha dit...

Hi ha un quart escenari, que és refundar-ho tot plegat, pero el fet que a la gent com tu us faci tanta mandra vol dir que lo millor que podem fer és deixar-ho correr. Qui en sapiga que faci diners i els altres a fer ciència o a fer panxa. Josep.

Salva ha dit...

Miquel, és així, i quan abans ho tinguem tots clar, millor.

David, hi estic d'acord, cal gent amb experiència de fora la política, i de gent que no canviï el discurs en funció de l'interlocutor.

Josep, com es fa aquest quart escenari? Jo mandra de treballar pel país no n'he tingut mai.

oriol b. ha dit...

Qui és i qué pensa realment en Felip Puig ho sabem tots, no cal donar-li gaire importància a les seves paraules. Tots els nacionalistes, tots, ens enfrontem amb una poderosíssima maquina de propaganda que és el PSC-PSOE expressar publicament el qué realment sentim no fa sino donar-lis armes per qualificar-nos d' eixelabrats davant de la majoria silenciosa, poc ideologitzada i poruga d'anar més enllà; i aquesta majoria són molts vots, sense una part important dels quals mai(els nacionalistes)aconsseguirem el govern i sense govern, i des de l'oposició, de ben segur no tindrem la llibertat que anhelem. No ens fem mal entre families nacionalistes l'enemic a batre és un i molt potent PSC-PSOE els del PP no enganyen a ningú.

Salva ha dit...

Publicats a la web de Reagrupament.Cat:

escrit per Òscar Alegret i Teijeiro, març 28, 2009
Molt bon article. Hi estic totalment d'acord.
...
escrit per pau gort, març 28, 2009
El trist és que un home d'ERC reclami que puguem veure un 50% de les estrenes en català, això és una vergonya; el que hem de demanar els patriotes de debò és que el 100% de les pel·lícules es puguin veure en català i després que hi hagi sales on s'emetin aquestes pel·lícules en llengua original.
...
escrit per Convergent, març 29, 2009
Bon dia compatriotes de Reagrupament. Segueixo des de fa temps el vostre web amb certa periodicitat, i m'agrada molt veure com des de dins d'ERC hi ha gent que treballa contra l'espanyolització del tripartit.
Avui és el primer dia que escric un comentari, i ho faig perquè estic en total desacord amb aquest article.
Mireu jo sóc militant de Convergència i de la JNC, però no em considero una persona partidista. De fet, si hagués guanyat en Carretero les primàries a hores d'ara estaria entre vosaltres...Això ho dic perquè veieu fins a quin punt pensem igual en moltes coses els membres d'un partit i els de l'altre (com a mínim els militants de base, no parlo ja de les direccions).
He flipat amb el títol, i després amb les conclusions que treieu de les declaracions del Felip Puig.
Algú de vosaltres, pot arribar a pensar que avui en dia, amb la crisi que tenim i que s'agreujarà, amb molta gent passant gana, quedant-se arruinada etc. la prioritat del nostre govern, amb els pocs diners que disposem ( dèficit de 5000 milions aquest any) ha de ser crear una xarxa de cinemes públics per a projectar pel·lícules en català?
Sóc el primer que es preocupa per la nostra llengua, però penseu que el dia que Catalunya sigui independent, les cinemes no començaran a emetre pel·lícules en català, mireu Dinamarca o Noruega. Es fan amb anglès i de puta mare. El problema d'aquí es que ens arriba tot pel filtre del castellà.
No es bo per a Catalunya que des de Convergència i ERC ens tirem els plats pel cap i fem demagògia d'aquesta manera, si les eleccions fossin com diuen les enquestes, CiU hauria de governar en minoria fins que es purgués la direcció d'ERC, i llavors governar junts i amb un únic objectiu: La llibertat PLENA de Catalunya, que no és res mes que aconseguir un estat propi dintre de la Unió Europea. Serà dur, els nostres partits encara han de canviar una mica bastant per a portar-nos a la llibertat, però és l'únic camí possible i tard o d'hora es farà.
Una abraçada compatriotes. Visca la terra i mori el mal govern!

La cultura és important
escrit per Joan, març 29, 2009
Segurament aconseguir les eines per fer front a la crisi ha de ser actualment la prioritat i, de fet, és això el que s'està fent amb la negociació pel finançament (ja que sense finançament no es poden ajudar les famílies ni les petites o mitjanes empreses, o la capacitat és limitada). Per cert, que si estem discutint pel finançament és precisament perquè no tenim autonomia econòmica (contràriament a allò que deia en Mas quan feia propaganda per l'Estatut que ell mateix va ajudar a retallar).
Però això no treu que el departament de cultura treballi i faci polítiques culturals. En aquest sentit és important que els catalans que vulguem consumir cultura en català ho tinguem més fàcil que ara al cinema, lloc on fins ara el català porta humiliant-se des del franquisme.

M'imagino que deu ser dur per un partit catalanista fer oposició amb això, però assumir el discurs de l'espanyolisme quan convé és una cosa que ERC mai va fer quan era a l'oposició.

Sincerament, no crec que aquest article sigui demagògic en la seva anàlisi de la realitat.
"... de segun como se mire todo depende"
escrit per Tomás, març 30, 2009
S'ha de mirar per una altra costat. Si el poble prova de tirar endavant el seu dret a decidir, Ciu no pot negar-se, poden allargar-ho però no poden al·legar la seva ideología per negar-s'hi.
Llavors tenim l'altra costat. Tenim ERC, però són força de 2ª fila, pacten al PSC i tenim altre com tripartit. El PSC no te cap "caboria" ètica a l'hora de dir d'autodeterminació res.
...
escrit per Cesc., març 30, 2009
Benvolgut Salva,
Amb la comparació al títol dels convergents amb els estiuejants t' has passat set pobles.
A can Mas hi ha una pila de bons patriotes que malden per fer les coses com cal, rivalitzen amb la vella guardia autonomista, però al darrer congrés es van imposar amb prou autoritat i hi van guanyant terreny cada dia, de tant en tant ensopeguen, però l' important és que vagin sent capaços d' anar-se posicionant, mentre desplacen l' autonomisme.
Ser de CDC amb voluntat sobiranista, fa uns anys, requeria de bon fetge, i fa goig de veure que aquests infatigables se' n surtin o se' n vagin sortint. No defallir els ha estat clau.
A mi personalment el seu èxit m' esperona a seguir militant a ERC per renovar-la, si ells ho han fet, nosaltres ho farem i millor que no pas ells.
Salut i independència,
Cesc.
...
escrit per Salvador, març 30, 2009
Pau, el dia que tinguem el 50% en català ja veurem què reclamem, però de moment tinguem el 50%.

Convergent, encara que estiguem en crisi podem dedicar recursos al cinema. Si cal treiem-los d'algun altre lloc, però no cal triar entre A o B, podem triar A i B. Joan, estic d'acord amb el que dius.

Cesc, m'he passat? No crec. Aquesta frase, la podria haver dit Ciudadanos?

Gràcies a tots pels comentaris

Salva ha dit...

Comentaris publicats a la web del Directe.Cat:


31.03.2009 ! 09.44 h
#8 Jordina ! Vallès OC
Aquesta setmana l'encertes de ple Salvador. Comparteixo amb tu la visió de tot plegat i jo també em pregunto quina és l'opció menys dolenta a votar.



Em va agradar molt aquest article del Singular que comparteix punts de vista amb el teu



http://www.elsingulardigital.cat/cat/notices/el_concert_del_desconcert_35058.php
30.03.2009 ! 23.59 h
#7 Miquel ! Artesa
Evidenment que els socialistes tampoc ens i portaran, això no cal ni dir-ho.



Ventura- ERC si va criticar la llei del Pujol, va ser per poc ambiciosa. EN CAP CAS LA VA CRITICAR AMB ARGUMENTS ESPANYOLISTES, com els del Felip Puig.



I a vegades cal pactr amb els rivals per aconseguir coses, aquí a Artesa tenim alcalde independentista perque ERC ha pactat amb els sociates.



Si ERC o qualsevol altre partit independentista pogues pactar a la Generalitat com a força més votada amb PSC o CIU com passa a Artesa, un altre gall cantaria i per aconseguir-ho calen més vots per als independentistes.
30.03.2009 ! 21.25 h
#6 Salva
Gràcies a tots pels comentaris.



Miquel, és un utòpic pensar que CiU ens porta a la sobirania com que ho farà el PSC-PSOE.



Ventura, és igual qui ho defensi, estic en contra de qui estigui en contra de que hi hagi més doblatges al català, ara, ahir i demà.



Aprendrepelsac, és bo que ni CiU ni PSC-PSOE tinguin majoria absoluta, però cal condicionar de veritat la seva política.



Santiago, l'aposta d'ERC pel tripartit continuarà, faci el que faci CiU.
30.03.2009 ! 13.27 h
#5 apendrepelsac
Tenim un problema.!!! i aquest no es altre que a Catalunya i per desgràcia nostra, la majoria vota opcions UNIONISTES encara avui dia.

No cal trencar,si massa la closca, si el PSC o CDC no tenen majoria absoluta la propera legislatura, faran el que de sempre els han demanat des de Espanya i des de Catalunya, els sectors mes espanyolistes i regionalistes. La PSOEVERGENCIA o la VERGENCIASOE. Ha varen intentar amb els acords entre el MAS i ZP....i ara ho tornaran a provar.

Tot sempre per fer anar diluint mes i mes i mes Catalunya dins d'Espanya.
30.03.2009 ! 12.51 h
#4 ventura
Fa anys CiU quan manava , va fer una llei semblant , m´agradería que us enrecordessiu de les reaccions que hi van haber-hi , els recolzaments que va tenir etc.etc. i després opinessiu tranquil-lament , potser no caldria que refessiu el article senzillament podríeu cambiar el nom de l´acusat i del partit , que poca memoria!
30.03.2009 ! 00.58 h
#3 Miquel ! ARTESA
Pensar que CIU vol anar cop a la plena sobirania de Catalunya quan entre els seus líders hi ha gent com el Duran, el Teixidor, el Guardans, el Sanchez Llibre, el Pelegrí, la de Gispert, l´Espadaler, el Recoder, el Mas... és d´una ingenuitat que espanta una mica.

Es passen 6 anys a la oposiciò, fan 4 discursos mig sobiranistes i nñ hi ha molts que i cauen de 4 potes. O és que ja no recordeu que el Mas es va vendre l´estatut a Madrid perque el PSOE el fes President de Catalunya? O els pactes amb l´Aznar?
29.03.2009 ! 19.49 h
#2 Santiago Vidal i Puig ! BCN
ERC va enviar CIU a l'oposició perquè passés del nacionalisme al independentisme, i fins que no sigui molt clara la seva opció, continuarà el tripartit.
29.03.2009 ! 14.10 h
#1 Joanot Pelacanyes
Ben cert.