diumenge, 8 de febrer de 2009

Sobre l’aixeta dels bancs

Escric poc sobre el sistema financer espanyol i català per una qüestió de prudència, no per falta de ganes (ho compenso en part escrivint sobre el sistema financer americà).

Una qüestió al respecte de rabiosa actualitat és si els bancs han tancat o no l’aixeta del crèdit i, si ho han fet, les raons. En aquest sentit adjunto un interessant article (“¿Forzar a prestar?”) del meu antic professor d’Econometria de l’UPF José Montalvo, que port anys parlant de la bombolla immobiliària. Sense compartir tot el que diu, fa unes reflexions interessants:

“La actitud del gobierno es bastante simplista: parece pensar que si aumentara el crédito la economía saldría automáticamente de la recesión como por arte de magia. ¿Y si esto no fuera así? ¿Y si la recesión fuera realmente profunda y duradera, como parece que va a ser? Entonces esta presión solo provocaría un aumento significativo de la morosidad bancaria y agravaría los problemas de solvencia, lo que seguramente requeriría medidas de salvamento más radicales de las adoptadas hasta el momento, con un previsible coste para los contribuyentes.”