divendres, 2 de gener de 2009

Impacte dels 80 km/h en la mortalitat (?) i la contaminació (?)

La mortalitat a les carreteres catalanes ha baixat el 14% a Catalunya (per cert, a tot Espanya ha baixat el 20%, tot i que venien de reduccions menors dels anys anteriors). Gran notícia. La raó? Major duresa en les infraccions, més persecució, més radars, més controls d’alcoholèmia... Collonut. I els 80 km/h? Seguim sense dades. L’única dada concreta és que la mortalitat ha baixat el 35% a Girona, el 19% a Tarragona, el 12% a Lleida, i a Barcelona, on s’ha aplicat això dels 80 km/h en 16 municipis, la mortalitat... ha pujat el 5%!

Diuen i repeteixen que els 80 km/h ha suposat un 50% de reducció de la mortalitat on s’ha aplicat. Que donin les dades exactes, i l’impacte també en la contaminació. Que no me’n refio del que diuen? És clar que no. Recordem que quan Saura va presentar l’informe que defensava els 80 km/h hi havia un error de càlcul (amb els càlculs correctes, es demostrava que la reducció de contaminació prevista era molt molt reduïda). Apart, el propi conseller Saura diu que la reducció de la mortalitat (en general) està focalitzada en 3 aspectes clau no necessàriament vinculats als 80 km/h: caps de setmana, joves i motoristes. I la contaminació? Sembla que ha baixat al voltant del 4%, a l’igual que el 4% que ha baixat la circulació, segons va afirmar des del Govern Manel Nadal fa unes setmanes.

Per això demano (al buit) que presentin aquesta informació sobre l’impacte dels 80 km/h en la mortalitat i la contaminació abans de posar els nous límits variables que poden arribar als 40 km/h (!). Cert, aquesta mesura té un component positiu (velocitat variable en funció del trànsit – per cert, el que sempre ha defensat el RACC) però un greu de negatiu: la velocitat màxima és de 80 km/h encara que sigui una carretera que es pugui anar més ràpid i que a més no hi hagi gens de trànsit. Per què no fixar un límit variable de 40 km/h a 120 km/h? (si teniu dubtes, proveu d’anar de Sitges a Barcelona en cap de setmana i entendreu la meva desesperació).

En fi: 80 km/h, causa i efecte en contaminació i mortalitat. Que donin les dades! Ah, i enhorabona a tots per situar Catalunya entre els països europeus amb menor mortalitat a les carreteres.

6 comentaris:

David ha dit...

Sembla ser que la mortalitat ha baixat a tota Europa. Suposo que alguna cosa té a veure el fet que a mitjans del 2008 la gasolina es pagava a 1,3 euros.

Fora d'això, estan tractant d'intentar justificar allò que és injustificable: no té sentit que per vies que van ser dissenyades per anar a velocitats superiors als 120 km/h es vagi a 80, i alhora es permetin velocitats de 100 km/h en vies molt menys preparades. Generant prohibicions absurdes l'únic que s'aconsegueix és que ningú compleixi les normes.

Anònim ha dit...

Un exemple d'aquestes prohibicions sense sentit el tenim en la C-16 de Berga a Manresa, una via que està magníficament preparada per a circular-hi a 120 Km/hora. De fet, hi ha una campanya en marxa a facebook ('causa' A 120Km/hora per la C-16) reivindicant l'increment de la velocitat permesa. Tothom és convidat a sumar-s'hi.
I per cert, la disminució de morts a les carreteres catalanes ja s'està donant des de l'any 2000, i en aquells anys encara no t'afusellaven si passaves dels 80...

Salva ha dit...

David, no puc estar més d'acord. Tenim un excés de regulació fonamentalista sense justificació

Anònim, 100% d'acord. He donat suport a aquesta proposta. Si algú li vol donar suport, pot anar a:

http://apps.facebook.com/causes/182136

Anònim ha dit...

Podeu trobar un bon contrapunt al punt de vista d'en Salva a l'article d'ahir a l'Avui d'en Carles Capdevila, que penja de:

http://paper.avui.cat/article/ultima/150501/visca/la/vida.html

Fins i tot tenint les dades a la ma, seria difícil sentenciar qui té raó. Josep.

Anònim ha dit...

Veig que al comentari la direccio a l'article d'en Capdevila surt escapçada. Si el voleu, és a la ultima pàgina de l'edicio del diari del dimecres dia 7.

Salva ha dit...

Anònim, article interessant. De fet, jo estic totalment a favor de controls, radars, multes i tot el que calgui. Ara, que el límit que es fixi en cada carretera sigui raonable.