dimecres, 10 de desembre de 2008

Contra els 80 km/h

Ens van dir que baixant la velocitat a 80 km/h baixaria la contaminació (un 7% en partícules i un 17% en òxids de nitrogen). El RACC ja va avisar que els càlculs eren erronis, i que la contaminació només baixaria un 2%.

Què ha passat? Uns mesos després les dades demostren que la contaminació ha baixat només un 3.5%-4%, el mateix percentatge (4%) que ha baixat el trànsit de cotxes (pel major preu del carburant i per la crisi econòmica). A l’espera d’algun estudi científic que ho demostri (si us plau, que no ho facin els mateixos que van fer el primer estudi i que van cometre errors de càlcul), sembla que el menor trànsit, i no la limitació dels 80 km/h, ha comportat menor contaminació, i per tant els 80 km/h no tenen (gairebé) cap impacte.

Això sí, han augmentat les cues, es triga més per fer alguns recorreguts quan no hi ha trànsit (proveu d’anar de Sitges a Barcelona quan no sigui hora punta), i s’ha duplicat la recaptació de les multes durant el primer semestre del 2008. Han baixat els accidents? Sí, però en gran part ha estat gràcies als 19 radars fixos instal·lats a les carreteres.

Vist els resultats, el govern té vàries opcions:

1 – Rectificar, i tornar a augmentar el límit de velocitat en els llocs on ho va baixar, i que en tot cas estableixi un sistema de límits de velocitat variables en funció del trànsit (com va proposar el RACC abans que s’aprovés aquesta llei)

2 – Que, addicionalment, els responsables d’aquesta “genial” idea dimiteixin o els destitueixin (en el cas de Saura aquest seria un argument més)

3 – Que es digui que tot es collonut, i que s’implanti aquesta “brillant idea” a moltes més àrees
Què es fa? Doncs la tercera opció, òbviament. Quant més absurd, demagògic i fonamentalista, millor.

En fi, si penses que això dels 80 km/h és una xorrada, hi pots donar suport a través del Facebook. Hi ha més de 5.000 persones apuntades.

1 comentari:

David ha dit...

L'estudi justificatiu estava mal fet per un supòsit erroni. Es pren com a exògena l'activitat econòmica de la zona (que seria una proxy de les emissions contaminants no relacionades amb el trànsit). Algú es creu que es pot mantenir aquesta hipòtesi en un periode de forta desacceleració de l'activitat econòmica? Molt probablement, si es tinguessin en compte canvis en aquesta variable, el resultat dels 80km/h podria ser que la contaminació encara podria haver augmentat!! Visca l'esquerra intel·lixent!