divendres, 28 de novembre de 2008

Ajudes als fabricants de cotxes (americans)?

S'està parlant d'ajudes per valor de 25.000 milions de dòlars, addicionals als 25.000 milions en crèdits tous que es van donar fa unes setmanes. I no seria suficient, caldrien més ajudes per evitar la suspensió de pagaments.

És just ajudar a les empreses automobilístiques americanes? És eficient? Si se'ls ajuda, es perpetua una greu ineficiència, a costa de tots els contribuents. Per cert, i per què ajudar a les empreses automobilístiques i no a altres indústries? On està el límit?

Fixa't en el gràfic adjunt. Els treballadors dels principals fabricants de cotxes americans (Big 3) guanyen... un 65% que els seus "companys" que treballen per empreses no-americanes! Està clar que aquestes empreses no podran ser mai competitives. Ajudar-les? Pa per avui, fam per demà... pagat a costa de tots els americans. Permetre que facin fallida no vol dir que tanquin, només que es puguin reestructurar i ajustar sous, compromisos de pensions i el poder dels sindicats. Les companyies podrien seguir funcionant i, degut a les característiques de les suspensions de pagaments als Estats Units (Chapter 11), podria tenir més facilitats per aconseguir finançament privat, a través del mecanisme de debtor-in-possession (DIP).

Un altre argument: posats a què el govern posi diners, millor que ho faci en indústries on el retorn per a la societat sigui més gran, i no en indústries on el retorn a llarg termini és baix o clarament negatiu.

Articles interessants relacionats:
http://mjperry.blogspot.com/2008/11/bailout-ultimate-in-lemon-socialism.html
http://sternfinance.blogspot.com/2008/11/should-gmchrysler-file-for-bankruptcy_05.html
http://www.becker-posner-blog.com/archives/2008/11/bail_out_the_bi.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/11/16/AR2008111601743.html